Modern Warfare (2019) känns svalt, riktigt svalt!

Modern Warfare (2019) släpptes under fredagen och att döma av kön på Gamestop har det som varje annan del i Cod-serien sålt riktigt bra. Även jag hämtade upp ett ex av spelet och har nu hunnit spela cirkus 15 timmar av detsamma, än så länge känns det dock svalt. Riktigt svalt. Häng med så förklarar jag varför!

Modern Warfare (2019) har på förhand hypats upp som en omstart av Modern Warfare-serien. Infinite Wards återkomst som herrar av serien efter flopparna med Cod Ghost och Infinite Warfare. Betan kändes också initialt bra, eller kanske till och med rikigt bra. Sista betahelgen vädrade jag dock något annat, en slags trötthet, som fick mig att avboka spelet och som brukligt har mina värsta farhågor nu besannats. Modern Warfare är nämligen bara delvis nytt.

Jag har tjatat och tjatat om Modern Warfare (2019), men kanske hade jag fel. Kanske är det här bara ännu ett Call of duty…

Grafiken i Modern Warfare är bra. Den är dock inte alls så imponerande som en på förhand kunnat förvänta sig av en helt ny spelmotor. Främst är det fysiken som spökar och Modern Warfare (2019) känns jämfört med genrekonkurrenter så som Battlefield V statiskt och gammalt. Tröjor på London-banan är platta texturer som det inte går att interagera med och fönster kan inte ens skjutas sönder. Bilar som sprängts och nu är platta stoppar fortsatt kulor i sin ordinarie höjd. Ja, listan kan göras lång. Modern Warfare ser modernt ut men det är tydligt att Infinity Ward tvingats offra allt vad dynamik och fysik är för att kunna rita upp den i övrigt snygga grafiken.

Det känns heller inte särskilt annorlunda. Oavsett om jag spelar Ground Wars (Battlefield-läget) eller Domination så känns Modern Warfare (2019) verkligen som just ett Cod-spel. Varken mer eller mindre. Modern Warfare Remastered rullade mängder av timmar i min PS4:a och det hänns mer eller mindre likadant. Flera beröringspunkter med Ghost finns också – och vissa av banorna känns närmast direkt hämtade därifrån.

Jag spelar spelet till PS4, främst för att jag i samband med betan insåg att PC-versionen troligen skulle ha mängder av problem vid launch. Så har också varit fallet.

På förhand har Infinity Ward talat sig varma om de mer assymetriska banorna, något som verkligen inte tillför någonting till spelets formula. De ständigt växlande spawnpunkterna tillsammans med de mer assymetriska banorna gör visserligen att du verkligen behöver spela i ett lägre tempo, men i övrigt känns det fortsatt mest kaotiskt och ja du gissade det – som Call of Duty.

Innan jag sätter betyget ska jag såklart spela ett antal timmar till och framför också ta mig igenom kampanjen, men än så länge har jag svårt att se att Modern Warfare (2019) ska lyckas vinna över mig. 2019 har verkligen varit ett spelår fyllt av besvikelser och det verkar som att även Modern Warfare följer trenden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: