Den hittills bleka spelhösten – mina samlade recensioner!

Spelhösten har inletts allt annat än starkt då ett antal av den tidiga höstens storspel inte levt upp till de på förhand högt ställda förväntningarna. Nedan samlar jag den tidiga höstens videorecensioner så att du enkelt kan ta del av min kritik!

Wolfenstein Youngblood

Först ut denna spelhöst var Wolfenstein Youngblood från svenska Machine Games. Det spelet var också det första spelet jag recenserade på video, kvaliten är sannerligen därefter. Med facit i hand, dvs. efter att ha spelat än fler timmar av äventyret än vid recensionstillfället, kan jag inte annat än att konstatera att mitt betyg var i högsta laget. Wolfenstein Youngblood slänger bort allt som det gjort de tidigare spelen i serien så bra till förmån för ”live service”- skräp. Resultatet är ett själlöst, tråkigt och oinspirerat spel som inte har i den moderna Wolfenstein sagan att göra. Hur som recensionen där jag delar ut 6/10 i betyg ser du nedan!

Med denna video tog jag mina första stapplande steg på youtube…

Control

Näst ut denna tunga spelhöst var finska Remedys senaste spel Control. Ett spel som är långt bättre än studions tidigare alster Quantum Break men långt ifrån formtopparna Alan Wake och Max Payne. Framför allt hade jag problem med spelet story. En soppa kokad på förvirring utan riktig substans. Control var bra spelmässigt dock och såg fantastiskt ut med alla reglagen uppskruvade till max på min Razer Blade 15 – varför betyget ändå letade sig upp till 7/10. Recensionen, ja den var min första på engelska och den ser du nedan!

Control är snyggt men saknar substans och lever därför inte upp till mina på förhand högt ställda förväntingar. Det är trots det helt klart värt att spela för fans av genren, eller fans av Remedy!

Gears 5

Gears 5 släpptes tidigt för alla oss med Xbox Game Pass Ultimate varför jag kunde ha en recension redo redan innan lanseringen. Trots att jag inte gillade Gears 4 så hade jag högt ställda förväntningar på Gears 5 som enligt The Coalition skulle ta serien till oanade platser och höjder. Resultatet var dock ett spel som visserligen var bättre än sin föregångare men som aldrig levde upp till hypen och mest kändes som mer Gears of war. Recensionen ser du i sin helhet nedan!

Gears 5 mer Gears of war, vilket knappast är tillräckligt efter 13 år. Spelet fick därför betyget 7/10.