Control – mina första intryck!

Finska Remedys senaste spel Control släpptes för ett par dagar sedan. Jag har nu spelat cirka 5 timmar av spelet och känner mig redo för att dela med mig av mina första intryck!

Låt oss avverka grafiken först. Control ser ljuvligt ut, vilket flera andra så som Digital Foundry redan konstaterat. Detta var på intet sätt en överraskning då studions senaste spel Quantum Break också var rejält snyggt. Control är dock inte som Quantum Break och den fantastiska grafiken förenas här med grym fysik och på allvar spelförändrande ray-tracing. Den som spelar på konsol eller på en mindre kraftfull PC bör se upp dock då spelet är rejält tungdrivet och lätt kan få din konsol eller dator att lagga sig fram.

Njut gärna av den snygga grafiken, men se upp med konsolversionerna….

Spelmässigt så är Control dock verkligen en överraskning. I förhandsmaterialet har jag aldrig riktigt förstått vad Control är. På förhand trodde jag att det var en linjär och styrd upplevelse. Det var dock fel. Control är ett metroidvania-spel som är öppet till sin struktur och där back tracking och utforskande är en stor del av spelupplevelsen.

Det öppna upplägget fungerar väl och motiverar till utforskande av de ljuvligt snygga miljöerna. Även striderna fungerar här, till skillnad från i Quantum Break bra. Variationen finns än så länge där och uppgraderingssystemet ger spelet ett stort djup.

Allt som allt så är jag efter de första fem timmarna mycket nöjd, och sugen på att spela mer. Räkna alltså med att få se en recension av Control längre fram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: