Modern Warfare (2019) – mina intryck av alphan!

I helgen rullade det öppna alpha-testet av Modern Warfare (2019):s 2v2 spelläge gunfight – och jag passade därför på att spela ett gäng matcher. Läs mina färska intryck nedan!

Så som den som följer denna orättvist ouppmärksammade sida troligen redan vet så är jag närmast omänskligt sugen på Modern Warfare (2019). Allt sedan spelet visades upp för första gången tidigare i somras har mina tankar kretsat kring spelet – dess grafik, animationer och häftigt våldsamma rekyler i de mer kraftfulla vapnen.

För den som inte vet hur sugen jag redan sedan tidigare var på Modern Warfare (2019) så finns mina tankar samlade i denna video.

Det öppna alpha-testet som rullade i helgen var således något jag mottog med öppna armar. Faktum är att jag var så pass taggad på att få testa Modern Warfare att jag kallade hem min PS4:a som under en längre tid befunnit sig på annan ort. Med PS4an hemma i tryggt förvar påbörjade jag under fredagen nedladdningen och under lördagen fick jag premiärtesta. Spelet, trots en del brister, gjorde mig inte besviken.

Vi börjar med det negativa. Grafiken. Alphan var endast tillgänglig till Playstation 4 – troligen på grund av Sony och Activisions samarbete kring serien – och trots att denna version av spelet hyllats något enormt på förhand så ser det inte särskilt bra ut. Jag vet inte om min skepsis till det visuella beror på att jag under den senaste tiden närmast uteslutande spelat till PC – men Modern Warfare (2019) är inte särskilt snyggt på PS4pro.

Upplösningen är dynamisk och justeras mellan varje bild. Spelet är också ett av de första till konsol att innehålla en teknik som liknar different rate shading. Dvs. att en bild kan innehålla en uppsjö av olika upplösningar där det som är mitt i spelarens blickfång renderas i en högre upplösning är andra delar av bilden. De varierande, men ofta låga upplösningarna, blandas sedan med hjälp av temporal antialiasing som mjukas upp med motion blur.

Spelet förefaller vara rejält snyggt på banor som utspelar sig nattetid. Tyvärr fanns inga sådana med i alphan.

Resultatet av det ovanstående är en bild som ofta upplevs som lågupplöst, i rörelse lägre än 1080p, och som när det är mycket detaljer på skärmen ständigt känns suddig och oskarp. På banan förlagd till en skog ansåg jag att spelets grafik kom ivägen för spelbarheten då jag fann det närmast omöjligt att se fienderna på långt håll. Samtliga av dessa problem kommer troligen att lösas i PC-versionen, där vi genom rå kraft kan välja högre upplösningar och mindre dynamisk varians, till konsol blir det dock kanske inte bättre än såhär?

Det var dock inte bara upplösningen som gjorde mig besviken. Många texturer var också de rejält lågupplösta och det tog från tid till annan oerhört lång tid för mina PS4pro att ladda in såväl texturer för objekt som vapentexturer. Ett objekt som verkligen stack ut var den liggande stocken på skogsbanan som ofta såg ut som en plan yta i flera minuter innan den laddats in fullständigt.

Rent spelmässigt kändes dock Modern Warfare (2019) fantastiskt. Spelet påminner starkt om Insurgency Sandstorm och vapnen och dess animationer har en tyngd som tidigare aldrig funnits i Call of duty-serien. Det tillsammans med spelläget Gunfights taktiska och låga tempo ger en spelbarhet som känns mer realistisk men som samtidigt behåller spelglädjen från tidigare spel i serien.

Spelupplägget i alphan var det heller inget fel på. Alphan bjöd på två spellägen, eller ett då det ena bara var en annorlunda variant på det andra. Gunfight och gunfight op(någonting).

Gunfight är ett nytt och tävlingsbaserat spelläge för lag om två. Två lag gör upp på små och relativt öppna kartor med slumpade loadouts med vilka de har en minut på sig att döda samtliga motståndare. Om inget lag vunnit när en minut passerat spawnar en karta i mitten som varje lag har blott 30 sekunder på sig att säkra. Om ingen lyckas säkra flaggan vinner det lag som har mest hälsa kvar.

Gunfight är verkligen taktiskt. Att varje spelare har identiska vapen, att lagen emellanåt byter sida och att hälsan inte regenereras säkerställer balans mellan lagen. Det är därför alltid din skicklighet som avgör i Gunfight. De korta matcherna och det höga tempot gör också spelläget gravt beroendeframkallande. Känslan av ”bara en match till” infann sig snabbt och de som gästade mig under helgen bad själva om att både få testa spelet samt spela fler matcher.

Allt som allt så var den öppna alphan av Modern Warfare (2019) ett riktigt välsmakande smakprov av ett spel som troligen kan bli ett av årets bästa när det släpps i november. Nu ser jag fram emot den öppna betan som går av stapeln i september och där vi troligen får testa på långt fler spellägen.

Nedan kan du se egenfångad gameplay av PS4-versionen av spelet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: