Nhl 20 – allt vi vet såhär långt!

För mig är NHL-serien ett av den tidiga höstens stående spelköp. Med säkert 1000 timmar i bagaget i Nhl 19 vet jag mycket om såväl spelets styrkor som dess brister. Med Nhl 20 utlovar EA som brukligt evolution snarare än revolution så låt oss gå igenom vad vi vet såhär långt!

I Nhl 19 introducerade EA ett nytt onlineläge. Betatestet för detta spelläge blev för mig ett av sensommarens mest spelade. Att skapa sin egen karaktär och ta mig sig den online för att tävla och sammarbeta med andra var helt enkelt sanslöst roligt. Med Nhl 20 utlovar EA inga stora nya spellägen utan snarare förbättringar till det som betyder mest, sättet spelet spelas på.

I spelets första trailer talades det mycket om stil och att varje spelares spelsätt är unikt.

Alltsedan Nhl-serien tog steget in i den då nya konsolgenerationen (Playstation 4 och Xbox One) under 2014 har spelets största brister varit spelarnas skridskoåkning, skotten och målvakternas agerande.

EA Vancouvers fokus på att förbättra spelmekaniken under de senaste åren ledde under det föregående året till en ny teknik kallad RPM som förändrade sättet vi kontrollerade spelarens skridskoåkning på. Detta ledde till ett högre tempo i spelet samt mer granjulär kontroll över spelarna på isen.

Roligt nog var fladdrande tröjor något som EA slog sig för bröster över inför övergången till denna generations konsoler i och med Nhl 15.

Till årets spel vidareutvecklar EA denna teknik att även omfatta sättet spelarna hanterar sin klubba. Detta ska enligt studion leda till att spelarna nu bättre kan anpassa klubban och skridskoåkningen vid puckmottagningar så att de håller farten uppe. Ett välkommet tillskott då spelet i Nhl 19, även om det är långt bättre än tidigare upplagor, alltför ofta upplevs som styltigt.

Utöver förbättringar avseende puckmottagningar har EA Vancouver i år också lagt stor möda på att addera fler skottanimationer. Målsättningen är att varje spelare i Nhl 20 ska kännas unik och att eventuella personlig särdrag i samband med skott ska kännas igen. Tillkommer gör också ett nytt system för AI:n att göra klokare val när det kommer till skottyper – vilket bör leda till fler och snyggare mål.

Jag nämnde tidigare att målvakterna varit ett problem i Nhl-serien sedan 2014 års upplaga (Nhl 15). Detta försöker studion till årets upplaga råda bot på genom att förbättra målvakternas AI. Nu är det slut på dagarna då målvakterna släpper samtliga returer rakt ut så att motståndarens andra forwards vid 2 emot 1 och 2 emot 0 situationer får öppet mål.

Här kan ni se senaste trailern i sin helhet. Förbereder er på mängder av snygga skott!

Spelmekaniken är dock inte det enda som fått sig ett lyft till årets upplaga. Till Nhl 20 uppdateras nämligen även spelets grafiska profil. Nej, inte heller i år blir det Frostbite – något som vi blev lovande redan under 2016. Istället är det matchinramningen som uppdateras för att bättre spegla nutidens tv-sändningar.

Matchklockan och matchgrafiken flyttas från toppen av bilden, där den alltid varit, till nederdelen av bilden något som troligen kommer ta tid att vänja sig vid.

För den som likt mig älskar och lever med Nhl-serien slår faktiskt gameplay dock allt annat när det kommer till förhandsmaterial. Tyvärr finns sådant ännu inte att tillgå men räkna med löpande uppdateringar på siten när fler nyheter släpps.

En tanke på “Nhl 20 – allt vi vet såhär långt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: